tisdag 24 mars 2009

En tillbakablick

Det var åttiotal. Färglada pumps och axelvaddar. Hockeyfrillor och gälla ögonskuggor. Mamma - min idol, hade koll på allt. Inte bara på modet utan också på musiken och det var där nånstans min musiksmak formades hämtad från blandband och LP-skivor.

Det var nåt magiskt i låtarna. De var nåt slags framtidslöfte om hur livet skulle bli. Och när mamma inte såg mig stapplade jag runt där hemma i pumpsen och massakrerade hennes dyra smink. Rockdrömmar väntade mig. Jag skulle bli den nya Annie Lennox typ.

Men ibland kunde även hon gå till överdrift - mamma. Som alla bilresor jag och syren fick sura oss igenom lyssnades på Nothing Compares 2 U av Sinead O'Connor. Inget fel på låten i sig men den spelades på ständig repeat. Ett blandband. En enda låt. Sånt driver väl vem som helst till vansinne.

Sen kom MTV och nittiotal. Drömmar och längtan visualiserades i musikvideos. Jag blev själv en aktiv musikkonsument.

Låtar från dessa två decennier gör mig nostalgisk. En liten spotify playlist har blivit resultatet av det. Enjoy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar