tisdag 31 mars 2009

Bakfylla gör underverk för kreativiteten

Stressad och något uppjagad mötte jag upp med min studiekamrat från Nepal bara minuterna innan vi tillsammans skulle redovisa våra uppsatser inför lärare och studiekamrater. Jag hade haft en minst sagt turbulent bussresa med polisståhej och kaos.

Som vanligt satt jag försjunken i min lilla musikvärld längre bak i bussen. Såg i ögonvrån hur en kille av invandrarbakgrund kom springande längst med bussen men busschauffören startade motorn och körde iväg. Killens syster som såg ut att vara i övre tonåren kom med bussen och vände sig till busschauffören för att fråga varför i helvete han inte stannade. Busschaufför och lilla tonårstjejen började munhuggas.

Tillslut stannar busschauffören och killen kommer på. Han undrar också varför busschauffören inte stannade i första taget. Busschauffören skrek ut att han inte såg honom. Tjejen tyckte att det gjorde han visst och då tror jag det var så att busschauffören puttade till henne varpå brodern svarade med en rak höger och fighten var i full gång. Några killar försökte sära på dem allihopa och snart var Uppsalas halva poliskår på plats. Helt absurt. Hela situationen hade kunnat undvikas om de inblandade bara haft en sansad ton men nu vart de så att både tjejen och busschauffören gallskrek åt varandra from the very start.

Jag kollade med polisen om de behövde vittnen eller om jag kunde gå därifrån. Det var okay att gå bara. Kände ändå att mina sympatier låg hos ungdomarna då det såg ut som busschauffören utdelat första slaget. Nu stod poliserna framför dom med hotfullt kroppsspråk. Sånt de lär sig på polishögskolan? Lektion 1: Stå bredbent med armarna i kors. Stirra utan att blinka.

Tillslut kom jag ändå fram, en halvtimme senare än tänkt men i alla fall så jag hann till seminariet.

Som bakfull är jag som mest ambitiös tydligen. Fick tillbaka min uppsats redan på seminariet idag och på den stod fina kommentarer skrivna. Till saken hör att jag skrivit dubbelt så mycket än vad som var meningen. Jag missuppfattade instruktionerna och tänkte att det var 6000 tecken per fråga som gällde och inte 6000 tecken för uppsatsen som helhet. Van som jag är att lämna in veckorapporter på 5 till 6 sidor kunde jag aldrig tänka mig att nya läraren bara förväntade sig typ en och en halv sida. Jag menar - sammanfatta och kritisera 1000 sidors text på en och en halv sida? That's mission impossible. Men okay då, mindre jobb för mig framöver. Sammanfattningsvis gick det mycket bra. Jag kände mig varm i kläderna. Levererade mina teorier och bemötte kommentarer galant. Jag rockade ta mig fan!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar