fredag 3 april 2009

Tjuvlyssnat

Jag satt på en bänk i vårsolen och förundrades över hur vädret vänt. Förra veckan höll jag på att frysa arslet av mig, den här veckan stekte solen (ja faktiskt) på mina mörka jeans.

På bänken intill satt två män i yngre medelåldern varav den ene startade en utläggning. Han - De bästa är redan upptagna. Det som återstår är en andrahandsmarknad. Klart så fan att man går in för sno någon från nån annan. Man vill ju inte nöja sig med sämre.

Okay, det var en dyster framtidsprognos. Det gäller alltså att sno nån från nån annan om man ska bli nöjd med sitt val. Jaha.

Jag tänkte på några av mina kompisar som passerat trettio och som kör den här taktiken. Själv tycker jag mest att det är patetiskt och har påpekat det för dem några gånger, kritik som fick kyligt mottagande. Hm... Undrar varför.

Till vännerna i min åldersgrupp och yngre har jag sagt: Om den dagen kommer då jag börjar jaga gifta män så snälla ge mig en käftsmäll och säg ärligt vad du tycker. Att göra så tycker jag liksom är under min värdighet. Men vad vet jag om vad stigande ålder kan göra?

Men "andrahandsmarknad"... Vad fan visste den där typerna om det? Han har med största sannolikhet bara utgått ifrån att det är så det är utan vidare empirisk erfarenhet.

Jag skulle säga att singlarna i många fall är de mest outstanding individerna man kan träffa på, ofta de med vassast personlighet eller kanske ska jag säga de med egen personlighet. För en brud/snubbe som knappt varit singel en vecka sedan hon/han fyllde femton kan ju inte ha utvecklats under vidare personliga premisser.

Kanske har jag fel men så utgår jag också ifrån de som valt att ha ett singelliv. Jag pratar inte om de dumpade (oftast är det just dom) som bitchar över sitt tillstånd och gräver ner sig i självömkan, de vars hela existens är beroende av bekräftelse från en annan halva. Nej, jag pratar om oss kompromisslösa, kräsna och my way or the highway-singlar. Å andra sidan så måste vi vara de mest besvärliga sons of bitches man kan ha att göra med. Kanske förblir vi ensamma på grund av det...

Fast samtidigt - Hellre ensam och ärlig mot mig själv än upptagen och förljugen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar