onsdag 15 april 2009

Nu får det vara slut på fjolleriet

Det var så hon sa det - P 50 plus, politisk sakkunnig och före detta hiv/aids expert på Sida. I nästan två timmar satt vi och pratade sex, kultur, Afrika och samhällsutveckling över lunch på mongolisk restaurang.

Ordförande kunde inte vara med då det var något strul med familjemedlem. Så där satt jag själv och avhandlade känsliga ämnen med en främling av äldre generation. Frispråkig var hon i alla fall. Och rapp. Snoppar, one night stands och manlig utlösning var begrepp hon lättsamt slängde sig med. Höll med mig helt om att avhållsamhet inte var något att förespråka. Tyckte också att Bush administrationens agenda var rena idiotin. P menade på att i många afrikanska kulturer ses sex som ett livsnödvändigt behov. "Tänk att du har ett myggbett. Det kliar så du river på det. Du känner för att ha sex så du har det."

Men det är just det här med att prata om det. Det är pinsamt och det är tabu. Samtidigt är överlevnaden helt beroende av att man just pratar om det.

P namedroppade flera projekt jag kunde titta närmare på och personer jag kunde prata med. Visade intresse och entusiasm inför mina idéer.

Det här kan bli så jäkla bra. Jag måste bara smala ner det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar