lördag 25 april 2009

Laddad men mörbultad

Hade ett fantastiskt dygn med K2. Hon är så rolig tjejen. Liten och blond men som det låter om henne. Hon pratar högt och snabbt och hon skrattar som en hel karl. Och jag dras med i det där. Så där satt vi på en uteservering vid Fyrisån och jag kunde känna hur en man som satt ensam bakom K2:s rygg spetsade öronen till max då vi kom in på samtalsämnet män och hur vi vill ha dom.

Efteråt tog jag med henne på en tillfällig Whyred outlet som jag blivit inbjuden till. Där tog vi god tid på oss. Gick i omgångar ut och in från det gemensamma utrymmet till omklädningsrum. Konstaterade båda att det var nu vi skulle varit kvinnor mitt i karriären och inte student och arbetssökande. Men, men... Vi kunde i alla fall roa oss med att prova allt av intresse och fotografera varann i hela outfits. Slog tillslut till med varsitt par jeans.

Vi tog en promenad upp till slottet. Svängde in till universitetshuset på vägen och K2 förundrades över byggnadens arkitektur. Kände på pelarna och konstaterade att var äkta marmor. Tydligen var det nån läkarkonferens som pågått och folk vällde ut från stora salen. En man och en kvinna bar traditionella indiska kläder och var mycket vackra.

Tillslut hade vi tagit oss upp till slottet. Gick runt och fotade och satte oss sen på en bänk och avverkade några cigg. Häpnade över att klockan redan var efter sex och att tiden gått så fort sen lunch.

Vi tog bussen hem till mig. Jag lagade till thaigryta med lax och vi delade på en flaska rött. Pratade om livet och Mexiko tills ögonlocken blev tunga och det blev dags att lägga sig.

Nästa dag skulle jag jobba. Jag blev uppringd av bemanningsföretaget som ville att jag skulle ta ett pass från 15-23 på posten. Jag nappade direkt eftersom jag verkligen behöver cashen och det varit dåligt med jobb i övrigt.

Efter frukost hemma begav vi oss in till stan. K2 ville kolla Whyred igen för att se om de fått in mer och det hade de mycket riktigt. Hon hittade en fantastiskt snygg svart pennkjol och till det en grönturkos skjorta. Stod och tvekade över utgiften men jag sa att om hon tar det och går på intervju så är jobbet givet. Hon slog till.

Vi gick ner mot ån och satte oss i solen med varsin kaffe. Underbart väder av typen som får hjärtat att sjunga. Jag plågades lite av tanken att snart gå in i en lagerlokal men nu var det som det var med den saken. K2 konstaterade att hon gillade Uppsala. Många unga människor, flirtig atmosfär, vackra byggnader... Sa att hon ville flytta hit och gå med i Värmlands nation. Aldrig Stockholms nation med dess bajsnödiga medlemmar. Kul sagt med tanke på att hon själv är 08 som vuxit upp innanför tullarna. Ändå har hon sån distans till staden så hon inser att det inte är världens centrum vad än lattedrickande stureplansfolk inbillar sig. Vi började utveckla galna men lockande idéer. Att hon skulle flytta in till mig så vi kunde dela mat och hyra under sommaren. Det skulle bli sanslöst låga utgifter sen kunde vi satsa på att resa runt i Europa i juli eller augusti. Ja för fan, hon skulle börja söka jobb i Uppsala omgående.

Vi skildes åt vid stora torget och jag hoppade på en buss ut till industriområdet där jag skulle jobba. Det gick på en kille som såg på mig och satte sig på ett säte intill. Jag observerade att han också hade en kasse med logga från bemanningsföretaget. Antagligen var det det han lagt märke till hos mig, vi skulle jobba ihop. Så var det, vi gick av på samma hållplats. Småpratade på vägen till postlokalen. Han pluggade till läkare och hade aldrig heller jobbat på posten tidigare.

Det hela började med ett kort möte i ett samlingsrum. Några killar stod och spelade pingis och det verkade råda en allmänt gemytlig stämning. Så där satt vi, totalt fem tjejer och minst trettio killar. Vi placerades ut vid maskiner, försedda med handskar och, sprätt och hörselskydd. Jag såg en snubbe som var bekant. En från metodkursen i vintras. En tyst och märklig typ. Vi var i samma seminariegrupp och vid ett tillfälle hade han kommit dit och stunkit sprit. Vet inte om det var för att han festat natten innan men det kändes mer som att han tagit några sup för att samla mod.

Nu kom han fram till mig. Sa att han kände igen mig från metodkursen. Ja, just det, tyckte jag. Maskinerna körde igång så det handlade om att sprätta upp buntar med reklam och mata maskinerna med högar. Blev det problem med en maskin så stannade hela systemet upp så det gällde att lägga buntarna rätt och hålla tempo. Den märklige typen kom återigen fram då det blev några sekunder till att andas. Frågade hur lång tid jag hade kvar. Jag tittade på människan och försökte utröna vad i helvete han pratade om egentligen men hans uttryckslösa ansikte gav ingen ledtråd. Jag fick be honom förklara sig. "Att plugga." Ja men please... tänkte jag.

Det blev två raster och lunch. Jag hängde med killen från bussen och en till snubbe från bemanningsföretaget. De hade problem med maskinerna killarna. Hann inte ladda tillräckligt innan deras högar tog slut och hela systemet stannade. De blev paffa när jag sa att jag hanterade två maskiner samtidigt. What can I say - Kvinnlig simultanförmåga...

Idag är jag trött. Jag vill ut i solen och bara leva men jag måste skriva rapport och jobba på uppsatsutkast. Vad är väl en bal på slottet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar