söndag 19 april 2009

Familjen Babajou

För er som inte har vet vad jag pratar om kan jag berätta att det är namnet på en dramaserie i tre delar som alldeles nyligen gått på SVT. Jag fastnade för den direkt. Älskvärda kids, manus med flow och bra musik. Den utspelar sig på 70-talet i Stockholm och Skåne och handlar om en familj från Uganda. Pappan drar tillbaka till Afrika och mamman blir tvungen att ta jobb på en fabrik långt borta från barnen för att kunna försörja dem. De fyra ungarna får klara sig ensamma hemma under storebrorsan Big Willy's diktatoriska ledarskap. Till råga på allt har de precis flyttat från Stockholm till Malmö och kämpar med att anpassa sig så gott det går till den nya miljön.

Såg nyss sista avsnittet på SVT play och grät som en liten gris mot slutet. Där finns en scen som är riktigt stark kan jag lova. Kan faktiskt sträcka mig så långt som till att säga att det skapats ett stycke svensk TV-historia. Man kan som sagt se serien på SVT:s hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar