tisdag 28 april 2009

En doft - tusen minnen

Om någon skulle fråga mig om vilken som är dofternas doft skulle svaret va enkelt - Nytvättat. Jag älskar doften av nytvättad tvätt och den doften förutsätter att det använts sköljemedel. Det finns sen många varianter av dofter på sköljemedel. Till exempel den blå klassiska havs- och vinddoften, äppelblom, persikoblom, jojoba (som jag på senaste tiden använt), mandel och vanilj. Idag grabbade jag tag i vaniljflaskan på snabbköpet inför min tvättid senare på dagen.

Vanilj var längesen sist. Hur längesen hade jag glömt men påmindes något så våldsamt så fort jag öppnade flaskan och senare stod och vek ihop tvätten.

Fyra år tillbaka i tiden... Vanilj var studentliv med regelbundna utgångar och förväntan. Vanilj var att kliva stegen genom kvarteret till min bästa vän och stanna där tills långt in på natten. Vanilj var att ta cykeln ner till stranden och möta upp med gänget. Vanilj var att ockupera soffan på favoritkaféet i timmar. Vanilj var att träffas för att plugga inför tenta men i realiteten skvallra om senaste utgången. Vanilj var fjärilar i min mage varje gång kärleken kom över.

Vanilj var en jävligt fin tid.

Det var ett misstag att blanda den med nutiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar