måndag 30 november 2009

Festival och sånt

På lördag morgon crashade gänget in genom min dörr. Det var P, Couch Surfing A och hennes pojkvän DE. Som vanligt hade jag planerat dåligt och packat i sista stund. Hade redan hunnit sätta mig i bilen när jag frågade om de kunde vänta nån sekund. Jag hade glömt solbrillor. Sprang in och grabbade tag i en av mina Wayfarer men valde att ta med ännu ett par åt P som glömt sina hemma. Han blev glad och alla tyckte jag var gullig. Lite feelgood-stämning sådär. Jag kände att det behövdes jobba på det mellan mig och P efter gårdagens sms. Tillslut hade han svarat och sagt att det var lugnt. Tackade till och med för min ärlighet.

Så det blev en liten road trip genom vingårdar. P öppnade första ölen redan klockan nie och alla vi andra förutom A som körde hängde på initiativet. Jag vet inte hur det blev så men P berättade historier om sin släkt. Hur hans föräldrar, morbröder och förfäder träffats på olika delar av världen under olika äventyr. Hans mamma och pappa medan de båda var flygande doktorer i Australien. Jag sa att det var vackert och han tyckte att ja, det var så de alla kommit till. I början hade hans mamma dissat farsan men han fick henne tillslut. Konstpaus där och blick åt mitt håll. Jag vände blicken ut mot fönstret.

Framme och två av DIs kompisar hade paxat tältplats åt oss. Vi packade upp tälten. När allt var klart med mitt och Ps satt vi där en liten stund. Jag bestämde att vi inte skulle ha skor på oss i tältet, det var en regel. "Rule number one - No shoes in the tent" sammanfattade P. Fortsatte med: So what other rules will we have? Jag: I don't know if we need more rules. Han: You're so wrong. I believe we`ll need many. Hans blick föll ner över min kropp. Jag suckade och klev ut.

Där ute hade de andra dukat upp picknick. Champange och jordgubbar... Ost, bröd, nektariner och kex. Solen stekte och allt var underbart.

Efteråt var jag och majoriteten pepp på att gå mot festivalområdet. P hade hamnat i diskussion med grannarna. Vi ropade och ropade men han var inte intresserad. Jaja, whatever. Vi andra gick.

In på området och jag såg en av de häftigaste synerna i mitt liv. Folk festade i floden intill. Så långt ögat sträckte sig var det vackra människor i badkläder och söta sommarklänningar. Vi köpte drinkar och placerade oss på stenar mitt i floden.

Jag softade runt och njöt i fulla drag. Gick runt med A och kollade på saker att köpa. Coola klänningar, t-shirtar och hattar. Kollade in band på scen. Drack drinkar efter drinkar. Och när jag på egen hand begav mig ner mot floden igen med en drink i min hand så hittade jag ingen mindre än P ensam på ett random place mitt i buskarna. Sittandes tittade han upp på mig med ömklig blick: X! I don't feel that good... No shit. Han var helt wasted. För mycket dricka och röka på för kort tid. Skit också. Jag kunde inte bara lämna honom där.

Så där gick jag runt på området och släpade på 80kg man. Kom så långt som till öltältet där jag droppade honom på en skuggig plats. Sprang och köpte vatten. Vatten som han sen inte ville ha men som jag tvingade i honom. Och där satt jag och vakade så inte folk klev på honom. Mitt i allt kröp en snudd på lika förstörd brud fram till honom och tog hans hand. Men va gulligt, en fyllekompis, tänkte jag men sen visade det sig att de kände varandra. Hade varit flatmates i tre år. En snubbe var med och vakade över henne. Jag och snubben utbytte lite ord med varann. Lite så där som föräldrar gör på dagis.

Så satte sig P plötsligt upp och gjorde det som var inevetible - spydde som en liten gnu. That's it, tänkte jag. Där satte han spiken i kistan. Aldrig mer att jag ens vill försöka tända på honom.

När det var gjort släpade jag med honom tillbaka till tältet och han blev medvetslös omgående. Vid det laget hade de andra kommit tillbaka så vi satt där utanför tälten. Drack och snackade. Två timmar senare och P hade fortfarande inte vaknat upp. Well, well, vi andra gick återigen till området.

Nu kände jag nån främmande värk i magen. Vad var det här? Jag hade varit hungrig ett tag med det jag kände var inte hunger. Jag försökte ignorera det. Köpte hamburgare och hejade på de andra som åkte olika karuseller. Jag ville också åka karusell men magen stoppade mig. Sen gick vi för att se kvällskonserter.

Jag står där med A långt fram i publikhavet. När jag plötsligt måste ta tag i henne. Det känns som om mitt ansikte brinner och plötsligt snurrar världen i speed takt. Hon drar mig utanför publikhavet och sätter mig ner på gräset. Allt snurrar fortfarande och jag kan inte fokusera. A tar mig till sjukvårdstältet där en liten man ställer lustiga frågor. Jag säger att jag bara vill ligga ner. Ligga ner och dricka vatten.

Efter ett tag är plötsligt min kropp och mitt sinne i ordning igen. Jag kan till och med resa mig upp. Vätskebrist i kombination med för mycket alkohol och afrikansk sol var slutsatsen.

Vi gick runt och letade efter de andra. Hittade DI tillslut och sen gick vi tre och köpte pizza. Såg de två sista konserterna och jag kände total eufori när Goldfish klev upp. Vilka livemusiker! Det var fab.

På vägen tillbaka ut såg jag P gå runt och äta kebab. Jag sprang fram till honom och fick en kram. Visade sig att han hade vaknat upp lagom till Goldfish konserten men nu var det hela slut. Det hela var slut och nu skulle vi andra tillbaka men han var klarvaken. Menade på att han ville med tillbaka ändå.

Så där låg vi i tältet. Jag försökte sova när plötsligt mobilen ringde. Ringde efter tre på natten och jag undrade vem det kunde va. Det var JJ. Berättade om en hajk han gjort och blabla. Frågade om jag ville med på en konsert imorgon. Ring mig imorgon tyckte jag.

Det var lite småkallt och jag bad P att hålla om mig. Han sa att han inte ville göra det. För att om han gör det så vill han bara kyssa mig och om han kysser mig så ja... Tillslut gjorde han det ändå. Höll om mig i skedställning och jag somnade. Vaknade i gryningen av att han sniffade min armhåla. Jag bara: P, what the fuck? I smell bad and that's just disguisting." Han: You never smell bad. Never. Vi pillade lite på varandra. Mina händer över hans bröstkorg. Hans över min rygg. Jag vände ryggen till och somnade om.

Andra gången jag vaknade kunde jag höra att de andra kommit upp. A ropade på mig. Sa att de skulle gå och käka frukost. Do it, tyckte jag. Vi skulle komma efter. P såg på mig med lysande ögon. Jag tänkte att han är söt. Söt med sina gröna ögon och blonda lockiga hår. Too bad it didn't do it for me. Vi låg kvar en stund och gosade i alla fall. Han tackade mig för att jag tagit hand om honom föregående dag. Jag tyckte that's what friends are for.

Sen gick vi och badade. Badade, åt frukost lyssnade på reggeae musik från scenen och sen packade vi ihop och åkte. Det var en fin helg. Märklig men fin helg.

Hemma på kvällen plingade sms i min mobil. Heta schweizaren... Skickade sms av typen som får en att ramla av stolen. Smickrande och heta. Vi ska träffas på fredag. Först på fredag för under veckan är han bortrest i affärer. I almost can't wait.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar