lördag 7 november 2009

Jag och afrikaaners

Lördag kväll och jag är hemma. Lyssnar till regnet som slår mot rutan. Det och cheesy 50-tals klassiker som ljuder från radion. Situationen kan te sig patetisk men faktum är att jag myser. Ikväll vill jag bara var ensam men mina tankar. Mina tankar och Haruki Murakamis ord.

Igår kväll slängde jag mig i en taxi till Longstreet där jag mötte upp med tre couch surfare på indieklubben The Waiting Room. Det var AI, härliig afrikaan tjej som bott i Stockholm ett år. L, Joburg kille som pluggar i Stellenbosch samt P, CT-kille samt L:s kompis och studiekamrat. Ett sällskap jag aldrig träffat förut med andra ord men de hojtade efter mig direkt jag klev in i lokalen. Menade på att jag ser ut precis som jag gör på min profilbild. Vi började med drinkar där men gick sen vidare till Royal Eatery där bord var bokat. Hamburgare av lyxigare slag var ställets grej. Jag åt den godaste burgaren nånsin.

Vi snackade Sverige och Sydafrika. Killarna var fett imponerade av gratis sjukvård och utbildning i Sverige som de hört talas om. Visst, utbildningsmöjligheterna är fantastiska tyckte jag men sjukvården lämnar mer att önska - usel effektivitet och långa köer. Jag insåg att för första gången sen jag nu kom till Sydafrika så satt jag som enda utlänning i en etnisk grupp. Annars har sällskapet alltid varit väldigt blandat, om inte med internationellt folk så med blandande slag av sydafrikaner. Killarna menade på att i Stellenbosch hör man sällan engelska, de flesta som bor där är afrikaan så alla pratar också afrikaan. Jag har förstått att afrikaan folk är väldigt stolta över sin historia. Det framgick även i detta sällskap som pratade om deras stora afrikaan författare och uttryckte viss bitterhet över vad de tyckte var svartmålning av historiska kolonisatörer. P hade ett liten utläggning om Ostindiska kompaniet som han menade på att om det funnits idag hade varit god för hundra gånger värdet av världens rikaste företag. Intressant, även om jag tvivlar på hans uppgift. Jag berättade att jag varit i Guguletho township här om helgen, något de inte kunde begripa. De hade själva aldrig varit till nån kåkstad och trodde heller inte att de nånsin skulle besöka nån.

Sydafrika, "The Rainbow Nation". Jag undrar hur framtiden ser ut för staten, om det kan bli nån positiv utveckling eller om regnbågsideologin kommer att gå helt åt hell.

Hur som helst var de himlans vänliga mot mig. Vi tog oss i två olika bilar till Assembly for Goldfishkonserten. Drack öl och lyssnade till förband som höll sig fast på scen ända till midnatt. Jag fick odelad uppmärksamhet av killarna. Kanske för att AI inte är singeltjej, varför annars vet jag inte. L, söt som socker kom med lite kommentarer här och där. Passade på att lägga handen på min midja eller arm för att liksom betona saker han sa. P, mer intensiv i sitt snack men mindre närgången. Fina killar båda två så jag tyckte de efter konserten skulle följa med mig vidare ut i natten till Longstreet där annat folk väntade på mig. De tyckte - Varför inte.

Så kom äntligen Goldfish ut och AI blev helt lyrisk. Hon, och alla andra i lokalen egentligen. Jag diggade det jag också. House/trance stuk fast med instrument som saxofon och bas på det. Framgången har växt sig större och större för killarna i bandet. I år har de varit ett av de stora dragplåstren på Ibiza. Kul med tanke på att de kommer med nåt så eget.

Mot slutet av konserten så ändade plötsligt killarna sig angående fortsatt festande. Menade på att de hade en lång resa hem och att det var bäst att åka nu. Jaja, tyckte jag. De bjöd in mig på Braii i Stellenbosch nästkommande dag. Kramade mig och sa att de hoppades att jag skulle komma dit.

Vid tvåtiden när konserten var över insåg jag att jag inte längre var så frestad att åka taxi till Longstreet igen. Mina fötter ömmade och jag hade faktiskt börjat känna mig trött. Söta AI körde hem mig och vi kom överens om att träffas igen i nästa vecka.

I nattens dröm fanns en så tydlig sekvens där jag hade sex med sockersöta och lammköttsunga L. Minns fortfarande synen av hans nakna överkropp och känslan av hans lockiga blonda hår mot mina fingrar. Kände mig generad när jag vaknade.

Under dagen skickade han sms om att braiien var inställd på grund av vädret men att vi skulle ta det nästa helg istället. La till att han haft en toppenkväll.

Syren har nog rätt - Jag behöver ligga. Inte så viktigt längre med vem jag gör det, bara att jag gör det. Gaah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar