måndag 2 november 2009

Måndag i Kapstaden

Dagens komplimang: Jag går på ett stekhett Main Road när en gammal kvinna stoppar mig och ber om pengar. Jag säger att jag inte har pengar men att hon mer än gärna får ta min vattenflaska. Hon tackar nej till vattenflaskan. Tycker jag kan behöva den själv fast jag insisterar. Hennes ögon är snälla och trötta. Vi utbyter några ord om vädret och skiljs åt i all vänlighet. Då ropar hon efter mig "You got nice legs... Really nice legs!" Jag tackar och skrattar.

Dagens unge: En liten pojke mellan ett och två år. Satte sig intill mig där jag låg och läste på stranden. Hade på sig ett linne med orden "I look just like daddy". Själv uttalade han inga ord alls. Hans mamma undrade om han störde men jag försäkrade att han inte gjorde det. Not at all.

Dagens approach från främling: En snygg och välbyggd "coloured" ung man springer efter mig ut från Waterfront gallerian. Säger: You're not from here... right? Jag vet att svaret kan göra mig sårbar men jag kan ändå inte dölja faktumet med tanke på min accent så jag säger som det är. Han: I thought so when I saw your bag. A friend of mine bought one like that in Europe. Därpå undrar han varifrån jag är och reagerar följande på svaret: Sweden! The best country in the world. Jag undrar varför han tycker så. Han: You guys up there care for each other. Nobody has to live on the street. It is like that right? Han har nåt så fint och hoppfullt i ögonen så fast jag kanske borde väljer jag att inte berätta om verkligheten. Istället - "Yeah, we got the social wellfare system." Han: That's what I mean! Jag tänker - Den sociala välfärden ja... En gammal saga. Men killen är glad. Önskar mig en trevlig vistelse i Sydafrika innan han går åt sitt håll.

Dagens kaffe: Cappucino på Giovanni's. Som vanligt tittade jag efter DA men ingen lycka denna gång heller. Satte mig vid bardisken och läste igenom några sidor Norwegian Wood. Tokyo alltså... Nån dag måste jag åka dit.

Dagens mail: Från min handledare i Sverige. Beröm för den senaste texten. Om jag ska tro henne är jag tillbaka på banan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar