fredag 22 maj 2009

Tänka fritt är stort

Snubblade igår över en film på SVT med titeln Sprickorna i muren. För att dra handlingen i stora drag kan jag säga följande: Desillusionerad lärare återvänder till sin barndoms brukssamhälle och finner nytt livshopp i lovande mattesnille till elev. Läraren satsar sen all sin energi för att få in den här eleven på Uppsalas universitet men saker och ting strular till sig då tycke uppstår mellan favoritelevens flickvän och läraren själv. Filmen som sådan var väl halvdann men skådespelarna intressanta - Magnus Krepper och Sverrir Gudnason. Jag hade en mindre crush på den sistnämnde då han spelade i Upp till kamp. Även Krepper är het fast på ett fulsnyggt sätt, väderbiten och allt.

Hur som helst, i en scen tar de tåget till Uppsala och Gudnasons rollfigur kliver in i Uppsalas universitetshus och blir helt hänförd. Han läser orden som står ovanför ingången till aulan - "Tänka fritt är stort. Tänka rätt är större."

Jag slungades tillbaka till sensommaren förra året. Hur jag klev in där med min nya vän och studiekamrat A som jag fann redan i kön till inskrivningen (senare skulle hon överge mig för studier i Afrika hela våren). Vi läste orden och hennes kommentar var följande: Borde det inte va omvänt? "Att tänka rätt är stort. Att tänka fritt är större."

Ja... För vad är "rätt" egentligen? Orden representerar en väldigt normativ syn på kunskap. Allt jag hittills lärt mig på min utbildning har handlat om att ställa en nyanserad analys och se olika möjligheter. Sen kan man argumentera för olika saker och den mest övertygande argumentationen vinner alltid. Diskussionerna begränsas inte inom en snäv ram av rätt och fel.

Så... "Tänka fritt är stort. Tänka rätt är större." With that I disagree. Uppsalas universitets ledord är av allt att döma i behov av en uppdatering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar