tisdag 23 november 2010

15- Your dreams

Då var man halvvägs igenom denna lista när man ska börja formulera drömmar. Hm...

Inför nästa steg i livet där jag ska bli yrkesverksam inom mitt utbildningsområde är mina drömmar att få jobba med idealister som mig själv. Jag hoppas få slippa den kalla och tävlingsinriktade atmosfären som råder i företagskulturer, been there, done that och det var inte min kopp av te. Jag vill hamna nånstans där det kändes som under praktiken i Sydafrika - Som att varje veckodag gå och jobba tillsammans med sina kompisar för gemensamma mål. Därför kommer jag också att söka mig till organisationer.

Så när jag har jobbat i en gräsrotsrörelse i några år då är jag verksam inom FN eller Oxfam.

Om inte en alltför avlägsen framtid har jag fått min första bok utgiven. Utgivningarna rullar på efter det. När jag kommit upp i typ 40-50-års åldern kan jag gott och väl försörja mig på ett yrke och naturligtvis faller valet på författaryrket. Samtidigt behöver jag vara i kontakt med omvärlden så jag skriver också debattartiklar, startar en egen organisation tillsammans med de skönaste individerna jag råkat på under yrkeslivet. Den där organisationen får sköta sig själv lite, jag sitter bara med i styrelsen och övervakar att allt går rätt till.

Mitt yrkesval som författare har gett stor frihet så jag kan jobba varifrån jag vill när jag vill. Kanske bor jag i Sydafrika halva året och i Sverige under sommaren? Kanske spenderar jag tid i ett familjehus vid Kroatiens kust där emellan? Ett hus dit syren med familj samt mamma och pappa också kommer.

Och jo, nånstans i tidig 30-års ålder har jag klämt ut en intelligent unge eller två. Småbarnsåldern blir fin men jag tar mig igenom den utan att trötta ut min omgivning med prat om blöjor och bebismat twenty four seven. Jag behåller mitt engagemang för omvärlden trots att jag blivit med avkomma.

Kanske gifter jag mig. Kanske gör jag det inte. Kanske skiljer jag mig. Kanske gör jag det inte. I vilket fall så lever jag med någon fin så länge vi är fina tillsammans.

1 kommentar: