fredag 19 november 2010

11- Your siblings

Mina syskon... Jag har två styvsystrar (vilket jävla ord och plastsystrar låter inte direkt bättre) som dyker upp vid väldigt random tillfällen. Rent blodsmässigt har jag också två halvbröder som jag bara träffat vid ett tillfälle när jag var sex år. Men det enda syskonet som egentligen är nånting att prata om är min alldeles egna syren.

Jag är fem år och kollar då och då till den fina vaggan där hemma. Den är tom men de säger att hon är på väg, min syster. Jag tycker att nu får hon väl ta och pallra sig hit, fattar inte varför hon dröjer. Hon skulle ju bara ligga där en dag. Jag trodde det var det som var dealen men nu får vi istället åka och hälsa på henne och mamma på sjukhuset. Skumt. Snart får hon följa med hem och då ligger hon på filtar eller sitter i sin åttiotalsdoftande vaggstol och sparkar ut med korviga ben. Kul tjej eller?

Jag har hunnit bli 12 år och hon 7. Hon siktar in sig på mitt hår. Drar i det tills jag skriker och det dröjer aldrig länge förrän jag gör just det. Året efter klipper jag av det långa håret så att det bara är ett par centimeter. Skönt.

Hon har själv blivit tonåring. Tre minuter i samma rum och vi har fysiska slagsmål. Jag är nära på att sparka ut en tand på henne. Hon smockar vid ett tillfälle till mig rakt i fejan. Ljudet blir dovt och platt, inte alls som på film, konstaterar vi.

Så var det då och det känns helt sjukt när jag tänker på det nu. Var det verkligen vi två? Vi som idag är så tajta med varandra?

Hon är väldigt vacker min syster. Vacker och stark, från insidan ut. Denna self made young woman gör mig så stolt att jag får tårar i ögonen bara jag tänker på vilken personlighet hon har blivit. Vi är som två sidor av samma mynt. Där jag är känslosam och analyserande, där är hon rationell och praktisk. Hon stannar aldrig upp i tänkandet för länge. Hon bara gör. Min syster bestämmer sig för att resa jorden runt, arbetar ihop pengarna som krävs och säger "Adios!" Min syster byter Stockholm mot Oslo och förhandlar till sig dubbel lön, utan utbildning och utan någon längre erfarenhet. Min syster bestämmer sig för att bli student och är så disciplinerad så att hon sparar tusenlappar varje månad på bara studiemedel. Min syster gör ändå saker hela tiden - festar på och lämnar pojkvännen hemma om han är tråkig och inte har lust. Min syster konfronterar folk och skapar diskussion, gör intryck och avtryck.

Min syster och jag, vi kommer ifrån samma mor. "Halvsyster" är ett begrepp som jag aldrig tar i min mun för min kärlek till henne är inget annat än hel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar