tisdag 9 november 2010

01 - Introduce yourself

Kanske någon av er sett den där serien som gck tidigare i höst med Filip och Fredrik - Lite sällskap. Jag skulle kunna ha varit någon av de karaktärerna... Ja, säg typ Elin för hon är närmast rent åldersmässigt. Som tur var för min del, ville livet annorlunda. 97 flyttade min familj från Grums till Karlstad och det får nog kallas en prestation i sig.

2002 var jag en av de där som inte gjorde annat än jublade när jag svingade studentmösan från lastbilsflaket. Livet i staden där alla var buksvågrar och svägerskor till höger och vänster och patetiska svartsjukedraman utspelade sig helg efter helg till ljudet av "Do you want me" med Da Bazz, var för min del äntligen över. Nu skulle det riktiga livet börja.

Dagen efteråt fyllecyklade jag en mil från centrum till mitt föräldrahem klockan fem på morgonen. Ramlade in i mammas famn och undrade "Vad fan ska det bli av mig?".

Jag tog mig snart samman och några månader senare påbörjade jag min första universitetskurs. Det blev genusvetenskap, på gott och ont. Någon gång under den terminen postade jag ett brev med en anmälan till en franskakurs på Sorbonne. Gick sen hem och meddelade att jag skulle flytta till Paris.

Kom till Paris och kände inte en själ men flyttade snart in i Latinkvarteren tillsammans med en skön stockholmska. Om vardargarna vaknade jag på sena förmiddagar. Öppnade det franska fönstret på femte våningen, andades in luften, lyssnade till Parisljuden, såg på människorna som strosade fram och kände mig on the top of the world. Jag gick de få metrarna bort till min skola där jag spenderade två timmar. Resten av dygnet ägnades åt klassiska Parisgrejer, you name it - caféer, promenader, källarspelningar, nattklubbar, museibesök, shopping och french kissing.

Efter ett halvår kom jag hem. Blev förkrossad när journalisthögskolan dissade min första ansökan och bestämde mig för att skita i dem helt. Läste medie- och kommunikationsvetenskap i Jönköping av alla ställen istället. Undervsisningen var okay och det sociala livet över lag - jävligt kul. Bäst var ändå att jag fick åka tillbaka till Paris för praktik och sen vidare till Sydafrika för utbytestermin.

Var internationell student i Sydafrika där jag träffade roliga och festliga människor som hela tiden tog med mig på massa skoj. Samtidigt gick jag runt där och saknade min pojkvän i Sverige. Fucking waste of time! Om jag vetat bättre hade jag dumpat honom innan jag åkte. Nu lämnade jag istället mycket villigt Sydafrika med inställningen "Det var kul men nu är det andra ställen jag vill utforska. Inge mer Sydafrika de närmaste decennierna."

Verkligheten efter studiebubblan var dessvärre svårare än jag föreställt mig och som nyutexaminerad och oerfaren blev min väg ganska snårig. Efter ett par år i servicebranschen (något jag gjorde bara för att överleva i brist på bättre erbjudanden)och i Stockholm, valde jag att gå tillbaka till skolbänken igen. Uppsalas universitets masterprogram i utvecklingsstudier blev det. Sen var det det här med masteruppsats och jag kände att jag ändå ville fördjupa mig i ett land som jag redan visste en del om. Så det fick bli en liten avstickare till Sydafrika igen. Bara för uppsats! Sen praktik i New York eller nåt. Och det blev som det blev med den saken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar