söndag 27 september 2009

Shopping och vin

Ja, titta på den rubriken. Jag låter som en normal bloggare. En normal bloggar som skriver ett normalt blogginlägg om normala saker jag gör. Saker jag gör men inte saker jag känner. Det är väl ett sånt inlägg. Nästan.

Gav mig på impuls av till Stockholm igår för att inhandla saker jag behöver inför resan:

1. Karta över Kapstaden.
2. Ny digitalkamera (har aldrig varit vän med min gamla och nu på senaste Karlstad-besöket lyckades den prickige med det makalösa konstsrycket att bita sönder den (good dog)
3. Svenskromantiska presenter till mina sydafrikanska intervjupersoner

Jag skickade iväg ett och samma sms till fyra olika stockholmare med förfrågan om träff. Inställd på att med så kort varsel inte få tummen upp från någon.

Övervägde även att skicka ett till K som ännu en gång hört av sig. Tänkte på hur jag skulle må av ett sånt möte och släppte idén omgående.

"Tyvärr, Sorry, Hade varit kul men..." svar plingade in som väntat. K2 som satt med plugg hela dagen inför en deadline skulle se hur hon låg till senare och höra av sig.

Underbart med kartcentrum mitt emot T-centralen. Hittade vad jag sökte efter på ett kick. Därefter kirrade jag kameran jag spanat in innan. Har länge drömt om digital systemkamera men vågar inte slå till på en när jag ska till Sydafrika av alla ställen. Chansen är stor att jag bara blir kameralös och ledsen. Nej, jag vill ha skarpa bilder, någorlunda vidvinkel, lång batteritid och schyst zoom. Och jag tror det här lilla paketet kan leva upp till de kriterierna. Slutligen presenter: Jag har varit inställd på Dalahästar men det blir fan inte billigt med 10 stycken. Eftersom jag inte vill ge bort de pluttigaste får jag räkna med en bra bit över 1000 spänn för sakerna. Funderar istället på alternativ gåva med vykort över vinter-Stockholm samt svensk chokladkaka. Det är ju tanken som räknas.

Jag hade promenerat fram till Götgatan när jag tog upp mobilen och kollade hur det gick för K2. Hon, "så gott som klar med dagens insats", tyckte jag skulle komma bort till Vasastan.

K2 öppnar dörren. Fina K2 som säger "Va snygg du e!" Fina K2 som genast ser nya skor och nya kläder. Fina K2 som bjuder på vin på en av alla charmiga kvarterskrogar. Vi säger ett glas men som bekant så stannar det aldrig vid det.

3 kommentarer:

  1. Lycka till i Sydafrika, är väldigt avundsjuk! Jag bor också i Stockholm... om det skulle bli en lucka nästa gång.../ The Dutchess

    SvaraRadera
  2. Hey Dutchess! Jag saknar ditt bloggande. Tack för lyckönskning. Ska ha dig i åtanke nästa gång det blir Stockholm och lucka.

    SvaraRadera
  3. Frou, jag bloggar faktiskt igen: saphonine.blogspot.com/The Dutchess

    SvaraRadera