onsdag 9 september 2009

Övergång

Jag ser på människor på stan. Det är en konstig tid. Den där tiden när årstiderna går in i varandra.

Någon har på sig höga skinnstövlar, skinnjacka och halsduk. Någon annan strosar fram i flipp flopps, shorts och axelbandslinne. Själv gick jag runt i nya höstkängor igår men passade på att ha öppna skor med lite klack idag.

Ljudet av mina klackar mot golvet var det enda som hördes då jag klev in på universitetsbiblioteket i jakt efter ledig plats. Ångrade genast mitt val av skor precis som jag ångrade valet föregående dag. Förebrående blickar brände i ryggen. Nästan så jag förväntades stanna upp och utbrista klart och tydligt: "Ni får ursäkta mitt val av skor. Högklackat... Ha! Hur tänkte jag?!" Tänk om, tänk rätt. Men rätt är svårt när vindar och temperaturer växlar 155 gånger på en och samma dag.

Hej klimakteriet. Jag tror jag vet hur du känns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar