lördag 6 juni 2009

EU-val imorgon

Det verkar som det råder en utspridd ovisshet kring EU-valet imorgon. Många vet fortfarande inte vad de ska rösta och ett flertal, är enligt medierna, inte ens medvetna om att ett val äger rum i första taget.

Jag har varit frank mot dem som tagit initiativet att snacka EU-val med mig. Har sagt som det är att jag ska rösta på Gudrun Schyman. Sagt att hon i hög grad behövs där i egenskap av kvinna och feminist. Jag vet att hon kommer att få hårda strider att utkämpa men jag vet också att hon är en av få som förbehållslöst kommer att gå in i dem. Hon kommer att bråka och hon kommer att sätta käppar i hjulet på gubbarnas smala agenda fokuserad kring den fria marknaden.

Igår gick Schyman ut med att FI fått en miljon kronor i stöd från ABBA-Benny. Han hade reagerat på att FI:s valsedlar i många fall "försvunnit" från vallokaler och att folk som vill rösta på FI inte vet hur man ska göra. Hans bidrag gjorde att Schyman kunde gå ut med en helsidesannons igår om vad som gäller.

Jag såg debatten i Aktuellt igår och man ifrågasatte denna typ av bidrag som demokratiskt. I USA är det tydligen så att det finns ett tak på 5000 dollar för bidragsgivare. Där hade med andra ord ett bidrag av Benny Anderssons kvantitet inte gått igenom.

Rent principiellt tycker nog jag också att det ska vara ett tak för bidrag som ges till partier. Samtidigt kan jag tycka att partier i underläge verkligen är i behov av ekonomiskt stöd för att ha en chans att komma fram. I dagarna har jag på jobbet tvingats stå och packa travar av reklam för Kristdemokraterna vilket fått det att verkligen klia i fingrarna. Det är inte särskilt demokratiskt att utrymme i medierna ska bero på ekonomiska resurser. Självklart har de etablerade partierna från den utgångspunkten ett enormt försprång. Så mitt förslag skulle nog va att stöd ska få ges i proportion till partiets storlek. Ju mindre parti, desto större bidrag borde få ges. Sen för ju ett sånt förslag säkerligen med sig andra problem men det skulle kunna va nåt att testa.

Hur som helst har FI verkligen fört fram en innovativ och progressiv marknadsföringskampanj där hemsidan varit kärnan i det hela.

Jag vet som sagt var hur jag ska rösta och jag uppmanar självklart alla andra att göra likadant. Om inte FI:s valsedlar finns på plats i vallokalen är det bara att ta en blank och skriva Feministiskt initiativ. Rösten kommer automatiskt gå till Schyman då hon är deras första kandidat. Ha ett trevligt EU-val!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar