torsdag 19 februari 2009

Skrämmande fakta

Jag försöker komma i mål med min forskningsrapport. Det är ganska obehagligt att gräva ner sig i ämnet jag valt har jag märkt. Ganska skrämmande. Jag skriver om underrättelsetjänster i allmänhet och FRA-lagen i synnerhet. Det är svårt att se hur dessa tjänster kan utvecklas till nånting bra utan att hota och högst sannolikt också rasera demokratins stöttepelare. Jag tycker allt bottnar i frågan om vem säkerhet är till för egentligen. I fallet med FRA handlar det om att skydda staten och i jakten på den säkerheten kan medborgaren bli förloraren. Själva strategin är kontraproduktiv för hur kan man bevara demokrati genom att bit för bit rasera den?

Det är det jag tänker på. Det och vad jag ska göra när helgen kommer. Tågbiljetter är bokade till Östergötland där N, en av mina bästa vänner har fest. För att hon fyller år, för att hon har köpt en lägenhet, för att en annan kompis ska flytta till Australien. För att vi blir vuxna så snabbt så snabbt och att vi i stunder måste glömma det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar