tisdag 17 februari 2009

Frusen men vid gott mod

Jag har en alldeles utomordentlig hemtenta som ska produceras inom loppet av denna vecka. Det tvingar fram disciplin och flit hos mig även fast kroppen vill annat. Dumma kroppen som vill att natten ska vara den mest produktiva delen av dygnet. Kroppen som vill ägna sig åt djup sömn först på morgonen. Men jag sa Icke! Tvingade den istället till gymmet när väckarklockan ringde 07:30. Och jag sprang, sprang och sprang på löpband. Beach 09 hägrar och det finns ingen ursäkt. Jag ska bli fit. Fit for fight.

Kändes sen som om jag gått till biblioteket för att flytta dit. Stor träningsbag med allehanda innehåll, laptop och kasse sprängfylld med böcker. Startade datorn, kollade e-post (obligatoriskt steg innan jag kan börja göra vad jag faktiskt borde), tog upp dokumentet och läste vad jag dittills fått fram. Aj, aj, vad det spretade. Jävla teoridel som kastar om allt till en enda röra. Jag behövde bena ut det. Det måste va tydligt. Tragglade mest med det fram och tillbaka tills det blev begripligt vad jag faktiskt försöker få fram.

Tog lunch. Gick tillbaka och satt där i ytterligare tre timmar. Bibliotek är bra. Bra för produktivitet och koncentration. Jag har pluggat på flera universitet men Uppsala universitet är fan special. När man sitter där i biblioteket finns det nåt speciellt i luften, en tydlig målmedvetenhet som det nästan går att skära i. Bara tysthet och fokus till hundra procent. Men... Det är så satans kallt. Varför måste det vara en sån bitande kyla? Jag satt med halsduk och mössa på men ändå... Jag kan inte tänka ordentligt när jag fryser. Sen det här med andedräkter. Somliga lyckas förpesta luften i en hel sal med en andedräkt som stinker typ död bäver. Hur är det möjligt? Äger de inte en tandborste?

Jag åkte hem för att se att mobilen som jag glömde hemma just idag blinkade röd. Missat samtal och sms mottaget. I förra veckan var jag på jobbmöte och skrev på kontrakt för extraarbete via bemmaningsföretag. De hade ett uppdrag på IKEA som jag hade kunnat ta men nu var jag för sen att svara. De hade redan fyllt platsen. Nya chanser kommer, sa den personalansvariga. Jag hoppas det.

Ikväll ska några programkamrater samlas på en nation för några öl. Jag har sagt att jag kanske kommer. Jag borde komma. Mitt sociala liv i Uppsala lämnar mer att önska och jag borde anstränga mig. Men samtidigt borde jag skriva mer på hemtentan. Samtidigt är det flera minusgrader ute. Får se hur jag gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar