tisdag 20 oktober 2009

Nånting som liknar en vardag

Efter första veckans berg och dalbanor har saker och ting antagit en lugnare form. Jag vaknar upp och vet på ett ungefär vad som väntar under dagen. Vet var jag kommer befinna mig. Vilka jag kommer att träffa och vad vi kommer att göra.

Nedanstående människor har jag träffat här (de jag antagligen kommer att träffa igen) och detta är mina intryck av dem:

A: Tysk cosmopolitan till kille. Charmig på ett brittiskt gentlemannasätt men tenderar också att va en perfektionistisk besserwisser. Som när det kommer till träning och mat - killen tycker (citat) "I'f you eat something fried you might as well go kill yourself by jumping from a bridge or something. That's how bad it is for you."... Han håller även på med att korrigera mitt ordval. "You can't say this, you can't say that". Anar att han inte tycker jag är tillräckligt pk... Give me a break. Samtidigt så ger han mig skjuts till och från universitetet. Han kom även ihåg att ta med Che Guevara filmen han sagt att han ska låna ut till mig (vi pratade om den i samband med Che Guevaras dotters tal igår(som förtjänar ett inlägg för sig).

JJ: Filippinsk americano. Jobbar med film och har långt över 1000 friends på Facebook. Jag tyckte vi skulle gå på bio i söndags och han nappade. Han föreslog fransk film med cheesy titel och allt. Okay med mig men redan där gjorde han mig lite nervös inför hans eventuella intentioner. Väl på plats (i Sydafrikas äldsta biograf, från 40-talet och bevarad som den var) la han handen då och då på mitt knä. Som för att fånga min uppmärksamhet men det kändes fel, så fel. Hans andedräkt stank av alkohol (han hade varit ute på en middag innan) när han vände sitt ansikte mot mitt för kommentarer. Gav honom en snabb kram i bilen när han lämnade av mig. Han försökte med kindpussar. Tror han är mer än vänskapligt intresserad men samtidigt är jag en complete retard när det kommer till sånt. Kan aldrig fastställa hur det är till hundra. Men om han skulle va det så går en kort och knubbig fiippin bort som i fetbort.

N: Sydafrikansk så kallad colored. Mulatt på svenska. Eventuellt gay. Han verkar skrämmande smart och oerhört social och vänlig. Jag hörde av mig till honom igår då jag var på hans universitet för Che Guevara-grejen. Visade sig att han kände min kontaktperson där. Han visade mig runt och presenterade mig för massa vänner, studenter och tillika aktivister. Senare under dagen hade han addat mig på Fejjan och inledde ett samtal på chatten. Tyvärr var jag tvungen att gå väldigt snabbt för bergsvandring med B.

B: Flatmate. Flummig, lättsam och "bubbly" på ytan men kan slå om i attityden på en nanosekund om stämningen skulle bli hotfull. Afrikaankvinna som lärt sig att bli en riktig överlevare i detta kriminella manssamhälle. Jag har respekt för henne även om jag inte alltid tycker som hon. Men hon är hjälpsam, schyst och pratig. Kanske kommer hon påverka min accent i sydafrikansk riktning efter min tid här.

Okay så dessa kan man kalla min sociala kärna här. Andra personer finns också där i utkanten. Somliga av dem vill jag mer än gärna ha in i kärnan som DA.

Annars har D gett upprepade livstecken ifrån sig igen efter en period av tystnad, orsakad av lite nedstämdhet skulle jag tro, efter jobbet som inte blev hans. Han försäkrade mig om att han har en hel trupp av kontakter här nere i Sydafrika. Menade på att jag var välkommen att vända mig till honom när som helst om det skulle behövas för studien eller whatever. Den omtanken värmde.

2 kommentarer:

  1. Verkar som du har det riktigt fint.
    Håll oss uppdaterade om dina fortsatta äventyr
    Kram

    SvaraRadera
  2. I will Kiddie Kid. I will. Kram

    SvaraRadera