fredag 30 oktober 2009

Kontraster

Jag kämpar med studien. Faller ihop och börjar om. Faller ihop och börjar om. Det är kris på hög nivå. Teorikris och jag ligger efter i planen. Skrämmande mycket efter. Alla andra som försökt sig på samma sak som jag måste ta hänsyn till, använda mig av och kombinera med mitt eget stoff. Försöker peppa mig själv - jag kan, jag vill, jag ska göra detta till en kick ass studie.

Men jag behövde en break i torsdags. Var meningen att jag skulle ha den med N men han svek som väntat. Fuck that. Fuck him. Så jag stod i valet och kvalet. Ensam hemma och jag tog ett långt hett bad. Njöt av Haruki Murakamis ord i Norwegian Wood (tack Kid för författartipset).

När jag väl klivit upp pockade D för andra gången under dagen efter uppmärksamhet. Försökte muntra upp mig och föreslå en teori och metod som jag kunde använda mig av i studien. På skämt alltså. Det han hittat var fan otroligt. Det finns dåliga uppsatser och sen finns det uppsatser vars nivå är bortom pinsam.

Jag ringde JJ och han hade folk över hos sig och de skulle vidare till klubben Jade. Jag kollade upp den på nätet och det såg jävligt bra ut. Visade D och han blev helt till sig. Beslutade mig snabbt för att dra dit. D blev orolig. Ville veta hur jag skulle ta mig dit och vilka jag skulle va med. När jag sagt att det var lugnt ursäktade han sig med att han var tvungen att packa. Jag frågade inte varför, som han fiskade efter. Avslutade samtalet där och målade på ansiktet, bytte kläder, ringde taxi.

C... Min egen taxichaufför. Stackars vän. Han berättade att han jobbat tre dagar i sträck utan rast. Det är så det ser ut. Ibland kan de jobba en hel vecka i sträck. Äter i bilen, sover nån timme i bilen. Jag kände stanken av pressad och utarbetad människa så fort jag klev in i denna gång. Inte undra på med tanke på hans arbetsförhållanden... Ändå klagar han inte. Menar på att han i alla fall har ett jobb.

Så kom vi fram och JJ stod utanför. Jag betalade C och hoppade ut. Log på utsidan men sörjde på insidan. Denna jävliga värld... Vidare körde han runt i och utanför stan i timmar och dagar medan jag var på denna klubb, packad med festglada människor och roade mig. Jag önskade jag kunde ta med honom in. Säga upp honom och styra in honom mot ett bättre liv. Ett bättre liv som är möjligt för somliga men inte individer som han.

Inne på klubben och en omställning krävdes. Jag hälsade på JJ:s vänner - samtliga couchsurfare: A, hans så kallade flatmate. Störande holländsk brud, helt jävla självabsorberad. Har utnyttjat honom när det kommer till boende i en hel månad nu. Lär göra det i en hel månad till. Men, han får skylla sig själv. Dum som han är som låter sig utnyttjas. L, kroatisk tjej som växt upp i Kanada. Lesbisk, medveten och engagerad. NA, hälften italienare, hälften indier. Ignorerade mig mer eller mindre hela kvällen men blev plötsligt helt desperat efter mitt telefonnummer när det blev dags att dra.

Fredag förmiddag. Jag vaknar och B föreslår en tur till Sea Point för simm i utomhusbassäng. Jag är på. Vi har en bra stund. Solar. Pratar om hur vi va som barn. Hon berättade att hennes pappas regelbundet brukade ta henne till det här stället. Det hade funnits där sedan tjugotalet. Jag tänkte på hur människorna där då måste sett ut i komiska baddräkter En annan aspekt var att alla besökare var uteslutande vita. Så också för bara femton år sedan.

Vattnet som tagits direkt från stranden intill var iskallt - Atlantvatten. Jag tog mig i tillslut och simmade sköna 16 längder. Fick för mig att musklernas arbete kändes mer i så kallt vatten.

Hemma igen och jag pluggade på. På kvällen kom JJ förbi. Vi skulle på en middag med whiskeyprovning. Ett sällskap av whieskeynördar med en genomsnittlig ålder av kanske 35. Riktiga original i den skaran. Jag pratade med en kvinna som verkade helt okay i början men snart kom hennes kristet religiösa övertygelser fram. Sånt folk skrämmer mig.

Vi ett tillfälle råkade B och hennes vän L lustigt nog råka passera förbi. Jag hade inte berättat var jag var och vad var oddsen liksom i en världssmetropol som CT? Visade sig att B var bekant med mannen som arrangerat tillställningen. Också det helt galet. Vi pratade och jag presenterade kristna bruden. B, osmidig som vanligt säger - "Kommer du ihåg vårt samtal idag om afrikaan folk och kristendom? Här har du ett levande exempel." Kristna bruden blev så klart indignerad. Sa att hon minsann rest utanför Afrika och inte var som stereotypen.

När det hela kom igång njöt jag mer av den utsökta maten än själva whiskeyn. Den sippade jag blygsamt på. Jag och whiskey... Dricker jag mig full på det så sker katastrofer - minnesluckor och handlingar som jag dagen därpå inte kan förklara. Jag ville inte ha det nu. Och framförallt inte med okänt sällskap i Cape Town. JJ å andra sidan blev duktigt full. Vinglade runt och svammlade. Tyckte vi snart skulle hoppa in i bilen och röra på oss. Under inga omständigheter, tyckte jag. Gjorde klart för honom att han fick lämna kvar bilen och beställa taxi.

Sällskapet rörde sig till en posh klubb i området. Etagevåningar, vackra stora lampor av alla djur i big five och två musiker som spelade bongotrummor till housemusik. Vi dansade några låtar. Tackade för oss och hoppade in i en taxi till Camps Bay. Kom till klubben där vi skulle möta upp med de andra och insåg att det var som ett jäkla high school party. Taxi tillbaka igen, nu till JJ:s lägenhet. Han gick och la sig direkt. Bara fem minuter menade han men han somnade som ett riktigt fyllo. Jag satt uppe och pratade med L och holländska människor. Fick sen skjuts med holländarna hem.

Vaknade upp i morse och blev chockad av hur mycket klockan var. Har känt mig lite uppgiven och nedstämd idag. Inget i min tillvaro här är stabilt. Men samtidigt - det kanske inte behöver vara det. Kanske det bästa är att för några dagar framöver bara stänga ute allt och fokusera på det jag kommit hit för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar