onsdag 16 februari 2011

En helt ny värld

Eller, ett helt nytt jag. Det beror på hur man ser det.

Jag tänker på B och hennes astrologiuttalanden... Sånt som många gånger roat mig men som jag alltid tagit med en nypa salt. En nypa salt tills hon som knappt hade känt mig i mer än ett halvt dygn fäste blicken i mig och undrade: "What has he done to you...?" Jag bara såg frågande på henne. Hon: "Your father. Girl, you've got a hell of a father complex." Det var det första hon påstod sig se i mitt horoskop och det tog andan ur mig. Tog andan ur mig men frågan var ju felformulerad. Skulle egentligen varit "What have they done to you?" De två fäderna...

Hursomhelst. Vad var sannolikheten för att just det skulle va det första hon skulle säga? Vad var sannolikheten för att just hon skulle bli en så central person under mina första månader i Kapstaden? Hon som gått igenom liknande saker men som talade om dem som man talar om vad som helst - utan skam och förbehåll. Hon som visade mig att det finns ett värdigt liv även för oss som blivit trampade på, att det gäller att sätta sina egna gränser och aldrig aldrig låta någon annan definiera en själv. B, min vuxna Pippi Långstrump. Om slumpen är för osannolik... betyder det att den inte finns?

Hon sa att de (astrologerna) förklarar oss vuxna vid fyllda 28 år. Och jag vet att det har tagit tid men att det är just i år som det sker. Jag vet det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar