tisdag 21 juli 2009

Sista dagen i Kbh

Sista dagen i Köpenhamn började lite knasigt. Jag hade på egen hand tagit cykeln ut till Christiania. Visste inte riktigt hur mina förväntningar skulle se ut men det var lite grann som att komma in i Alices underland - Grafitti mer eller mindre överallt, skyltar med lustiga meddelanden, underliga saker kastade lite huller om buller och riktiga original till människor på de små gatorna. Det hela började bra med att en fredlig kille kom fram och ville bjuda mig på en fest som skulle vara i helgen. Strax därefter blev jag anklagad för att vara slampa av en påtänd kärring på en uteservering. Hon menade på att mina shorts var "för korta", att jag uppmuntrade killar att bete sig som svin och att jag fick skylla mig själv om det hände obehagliga saker. Liksom - Tack för den systerliga omtanken, gamla fitta. Slutligen sprang jag på en kille som visade sig vara makedonier så vi snick snackade lite på juggemål innan jag kände att det var mer än dags för mig att lämna området.

Efter lite parkhäng åkte jag hem till MH. Strax därefter kom hon från jobbet och vi chillade över kaffe på hennes uteplats. Pratade om min Christiania upplevelse och hennes dag på jobbet.

Lite senare tog vi mat, vin och en engångsgrill med oss bort till havet. Satt och njöt av att få uppleva en av dessa sommarnätter som är så vackra så det nästan smärtar i hjärtat. Solen värmde fortfarande när vi vid nietiden tog cyklarna till en för mig okänd stadsdel. Mötte upp med hennes kompis A för lite bowling. Hade aldrig träffat tjejen tidigare men jag gillade henne på direkten. Spontan, rolig och kvick i tal och tanke. Tillsammans spelade vi i en timme. A vann. Jag kom sist men var glad ändå. Med A på MH:s pakethållare svischade vi vidare genom den danska kvällen. Tjejerna hade siktet inställt på en specifik bar med bohemisk inredning där de bjöd på ekologisk öl. Vi snackade Köpenhamn versus Stockholm. Kom fram till att Stockholm kanske var vackrare men stämningen så mycket gemytligare i Köpenhamn. Kanske för att danskarnas tillstånd ofta är salongsberusad...? När timmen började bli sen såg jag hur MH:s ögon blev trötta. Jag tänkte på hur fantastisk hon är min vän - hade klivit upp vid halv sex hela veckan men ändå underhållit mig på tills sent inpå kvällarna. Så klart hon var trött. A däremot flaggade för en till öl. Hon skulle va ledig kommande dag och gav mig en invit till fortsatt barrunda. Jag var på. Lovade att se till att hur som helt få upp MH ur sängen till morgonen. Vännen hade försovit sig samma dag och det fick inte upprepas.

Så MH tog cykeln hem medan jag satt kvar med A. Jag skrattade åt hennes skämt. Hon skrattade åt mina. Visade sig att vi båda haft Madonna och MJ som barndomsidoler. Alla som haft just dom som idoler, är mina vänner, så är det bara. Glada i hågen gled vi vidare i natten och hamnade på en av A:s absoluta favoritbarer. Det var schyst. Bra musik, blandat med folk och soft stämning. Enda problemet var att det börjat suga i min röknerv. Där fanns en cigarettmaskin men jag hade inga cash på mig. Hade klarat mig med Visa kortet dessa dagar... A la mynt i min hand. Go nuts on the machine, tyckte hon. Jag lovade att betala tillbaka via MH men hon viftade bara bort kommentaren, tyckte inte jag skulle tänka på pengarna.

Jag hittade en jättesöt pink lighter som plötsligt bara låg framför näsan på mig. Snart fick vi sällskap av pojkar och den fina lightern vandrade lokalen runt. Jag och A fortsatte kvällen med att bjuda varandra. Det blev öl efter öl efter öl... Musiken blev bättre och bättre och vi hittade upp på dansgolvet. Dansade som galna till givna 80-tals dängor. Pratade med mer pojkar. Jag fick en statsvetare efter mig och givetvis pratade vi dansk politik. Han menade på att alla som hade någorlunda högt IQ skämdes över regeringen i landet. Tyckte att det hela var helt sjukt. Han hade själv invandrarkompisar och visste inte vad man skulle göra åt saken. Jag tyckte han gjorde ett godkänt intryck då han plötsligt droppade - "Men romerna vettu fan vad man ska göra åt... Köra ut dom ur landet kan man inte för de går som EU-medborgare." Hejdå på den... Jag pratade med andra. Typiskt nog hade jag och A även samma smak när det kom till killar. Gjorde en gemensam offensiv på en utomordentligt snygg tysk med rätt längd. Han blev nog lite pressad. Såg från den ena till den andra. Log, var trevlig och frågade om vi skulle med vidare. Jag och A utbytte en blick som sa att det bara skulle bli problem och lämnade honom åt hans öde. Killar frågade om vi var systrar... "Nähä, men bästisar? Jaha, inte det... Ni har träffats först idag?!". Ingen kunde tro det.

Efter fem nån gång ramlade jag och A ut från stället. Det var dags för mig att åka hem och väcka MH. Vid det laget hade min pink lighter hittat tillbaka till mig. Jag låste upp cykeln och vi promenerade en bit. A gav mig väginstruktioner och vi skiljdes med en jättekram och tack för en fantastisk kväll där vi varit systrar och allt vad det var. Yttrade orden att vi säkert skulle ses igen.

Och jag cyklade lite vingligt hem genom ett sovande Köpenhamn. Väckte min vän med en bamsekram och gemytlig alkoholodör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar