onsdag 22 juli 2009

Helgen i Stockholm

Jag skriver för att minnas. Bara så att jag nån gång kan gå tillbaka och påminnas om dagarna och tankarna jag haft. Därför ska också senaste helgen dokumenteras.

Med bakfylla deluxe tog jag X2000-tåget från Köpenhamn till Stockholm. Det blev en biljett i första hand som jag kirrade till priset av andrahand tack vare medlemskap i SJ prio. Människorna i vagnen var en upplevelse i sig. Framför mig hade jag en nitisk brittisk tant som skulle kommentera precis allting. Fällde kommentarer som "Anywhere else in Europe one would at least have proper seats.". Jag tog snart skydd bakom mina Ipodlurar - Hör inget, förstår inget. Läste min bok Tusen strålande solar av Khaled Hosseini, smuttade på kaffe och åt frukt, studerade i vanlig ordning människor. La särskilt märke till en man med arabiskt utseende och uppseendeväckande utstyrsel - leopardmönstrade harembyxor samt dito skjorta och bandana, till det Ray Ban glasses med rosa bågar. Två kvinnor på sätena intill stal också min uppmärksamhet. Den ena vacker och i 30-års åldern, den andra liten och torr och runt femtio. Fick känslan av att de var ett par så kärleksfullt som de tog i varandra. Den äldre bläddrade i en bok om Rom där hon själv och den yngre kvinnan fanns på bilderna.

Väl framme i Sthlm tog jag mig till Karlaplan där jag lustigt nog bokat en sängplats på vandrarhem. Skulle egentligen sovit hos S men hon ställde in det hela. Jag hade känt det på mig. Även om hon insisterat på att vi måste ses och att jag var så välkommen så spökade det i intuitionen. Hon har mått för jävligt och gått på lugnande. Kvällen innan hade hon ringt och sagt att det bara gick. Kändes B att ringa runt till andra med så kort varsel. Kollade åtminstone med K2 men hon var out of town. Så vandrarhem blev det. Jag kände mig trött och seg så efter att ha dumpat mina grejer där gick jag till en park intill. Åt jordgubbar från Ica, rökte cigg, skrev minnesanteckningar och upptäckte den här låten. Den gjorde sig väldigt bra i miljön och den varma sommarnatten. Jag hypnotiserades av fontänen framför mig och måsarna över mitt huvud. Allt var sån harmoni.

På natten hade jag svårt att sova fast min kropp behövde det. I en sovsal på femton bäddar gick folk ständigt in och ut. Vilka var de egentligen? Tänk om nån där var psykopat och seriemördare? Kunde jag verkligen ta risken att sova? Sånna trevliga tankar i mitt huvud. Tillslut hade jag ändå somnat och vaknade innan mitt mobilalarm gick igång vid åtta.

Duschade, åt frukost. Tog tuben till Drottninggatan och letade present till A. Hittade en bok om Afrika som kändes väldigt passande. Hittade också en Fred Perry ziptröja till halva priset, den passade mig.

Efter lite halvsömn i solen vid Observatorieparken var det dags att bege sig till Söder. Knackade på A:s lägenhet och hon öppnade. Hon och hennes kompis Y som skulle ha fest på kvällen stod och gjorde storkok åt femtio personer. Jag slog mig ner i köket och småpratade. Fick sen nyckeln till gästlägenheten som jag skulle dela med A:s kusin som inte kommit än. Gick till Ica och handlade lite att grilla och gjorde sen i ordning mig. Höga svarta ballong shorts och till det en rosmönstrat svart och gammelrosa body. Svarta pumps till det och utsläppt hår. Gillade vad jag såg i spegeln.

Gick tillbaka upp till tjejerna och hjälpte dem bära ner maten till grillstället. Några killar var redan på plats. Det blev bål och välkomstdrinkar. Folk började joina och skaran växte. Vi satt vid ett långbord och stämningen var gemytlig. Minglade runt. Snackade gemensamma bekanta, utbildning och jobb. Fick bra insidertips från folk som jobbade på UD. En av dem hade jour och fick avvika hastigt och lustigt. Någon politiker ville uttala sig om nånting och hon behövde korra utkastet. Jag satt och pratade med en snubbe som startat eget då skyfallet som hängt i luften brakade ner. Folk skingrades på ett par sekunder. Sprang in under träden och räddade vad de kunde. Jag räddade en enorm skål med potatissallas plus min vinare. Vi gick vidare till bokad lokal intill och jag kom då för sent på att jag glömt mina cigg och min pink lighter. Jag var visst alkoholist och inte rökare i första hand, det blev tydligt där. Minglet fortsatte och vi sjöng för födelsedagsbarnen.

Senare på kvällen rörde vi oss vidare mot Hornsgatan där en del av en nattklubb var abonnerad för sällskapet. Jag fick rökkompisar. Snackade relationer med två killar som varit i förhållande med sina flickvänner i "evigheter". Jag sa att jag gjorde slut med mitt ex. "Var det för att han var dålig på att ta initiativ?" undrade de i kör. Bull's eye, tyckte jag. De nickade förstående och menade på att det var klassiskt problem bland killar - för lite driv helt enkelt.

Dansgolvet hade börjat gunga och där skuttade jag runt när en ny sötnos började vifta med ett cigarettpaket. Vi gick ut. Tydligen så kände han ingen av dem som hade festen. Han var medbjuden av en kompis och hade kommit dit som eftersläntare. Vi slog oss ner på en parkbänk. Småpratade och det visade sig att han var halvtunisier. I utseendet påminde han mig om Jonas Hassen Khemiri som jag har en major crush on. Likheten var slående och jag hade svårt att värja mig mot det. Tog till det äldsta tricket i boken då jag yttrade orden - "Jag fryser..." Han var inte sen att fatta vinken.

Vi gick tillbaka in och slog oss ner på två stolar mitt emot varandra, tête à tête. Hans händer smekte mina bara lår och det kändes a-okay. Snart tog han initiativ och sa "Ska vi dra?" Jag nickade. Såg mig om efter kusinen som jag delade lägenhet och gav nyckeln till henne och bytte nummer. Strax därefter satt jag i en taxi med sötnosen och oväntat nog - hans flat mate. Jaja... tyckte jag.

De bodde i Skrapan. Sexton våningar upp i en lägenhet med en ljudanläggning som heter duga. De dundrade igång musiken. Sötnosen undrade om jag skulle joina honom ner och köpa cigg eller om jag ville vänta där. Jag sa att jag skulle stanna och lät mig bli serverad kall öl. Kompisen var asrolig och delade min musiksmak. Vi turades om med att ta fram låtar på Spotify.

Snart kom sötnosen tillbaka. Öppnade deras enorma fönster med teatraliska gester och sa "Voila". Jag lutade mig ut och han blev lite nervös. Tog tag i min midja och bad mig vara försiktig. Jag flinade över reaktionen. Sen blev det passionerad fuldans och sång. Mycket MJ-klassiker. Jag och kompisen röjde som fan medan sötnosen mest satt i soffan och diggade. Ibland tog han sig upp och körde igång en Craig David låt. Alltid en och samma - Hot stuff eller vad fan den heter. Rumpade upp sig och lockade mig till sig. Tog min hand och förde den under hans tröja. Fiskade komplimanger för magmuskler. Jag började bli misstänksam över hans ålder. Visserligen hade jag bett om att få se leg och där stod det att han var 82:a men i beteendet kunde han inte va mer än född 90. Jag började bli avtänd.

Samtidigt hade jag jävligt kul. Fixade fram låten Walking on a dream med Empire of the sun och stämningen blev magisk. Strax därefter hade grannarna fått nog och två typer kom för att leverera en riktig salva. Efteråt dog festen ut och jag följde med sötnosen till hans rum där vi gosade och pratade strunt på franska. Snart blev han mer och mer het på gröten fast jag sa att jag bara ville sova. Det var lingonvecka och jag vill inte att någon ska minnas mig som "menstjejen". För övrigt hade hans machotendenser funkat som en turn off. Han kändes som en naiv lillebror, vad än leget sa. Men... han fortsatte med att envisas. Blev tillslut sur och fällde kommentaren "Men sov med min kompis då! Det är ändå han du vill ha." Ja men då sover jag med din kompis då, tyckte jag för att retas och lämnade rummet. Kom strax tillbaka och han sken upp,nöjd över att jag ändrat mig. Så lutade jag mig över honom bara för att ta min väska på andra sidan sängen. Vände sen på klacken och trippade ut. Tog hissen ner och ramlade in i en taxi som stod som serverad på gatan.

Väl framme skulle jag ta upp mobilen för att få A:s kusin att öppna porten. Mobilen ja... Kvarlämnad i lillpojkens sovrum. Jag sjönk ner på trappsteget utanför och semidog, övertygad om att det var där jag skulle få spendera morgontimmarna. Då dök en lustig typ upp från ingenstans. Kolsvart man, lång med avklippta jeans som var uppkörda högt över midjan. Parlez vous francaise? undrade typen. Bingo! Jag fick komma in.

På sena förmiddagen vaknade jag med ett ryck, väl medveten om att jag hade en tid att passa. Tassade in i duschen medan kusinen kämpade med att släppa in luft i den pissvarma lägenheten. Det var lite märkligt att vakna upp så där med en kvinnlig främling. Jag började småprata och isen smälte så pass att vi började skvallra om kvällen som varit. Fler hade visst fått till det och A var tydligen bland dom.

På min väg mot tuben mötte jag A som bar uppsynen av en generad min. Sa att hon vinkat av folk. Vinkat av folk, my ass, tänkte jag men lät bli att retas med henne. Tackade istället för en kanonkväll och kramades hejdå.

Fantastiskt nog lyckades jag ta mig till Slussen på utsatt tid. Strax efter mig kom J och hennes syssling. J som flyttat till Malmö för att plugga. Det var ett år sen sist men kändes precis som igår. Vi promenerade bort mot Nationalmuseum. Sysslingen som jag aldrig träffat innan var soft. Vi förde obesvärade samtal som om vi alltid känt varandra. Fulade oss runt turistbåtarna vid Nybrokajen. Tog knäppa kort. Inne på Nationalmuseum åt vi ljuvlig grönsaksbuffé. Skrattade högt varvat med lågmält allvar. Fina samtal... Jag såg två bekanta ansikten då de två potentiellt lesbiska kvinnorna släntrade in. Påpekade för J och syssling ännu ett exempel på att världen är liten. Jag testringde min mobil från J:s och lillpojken svarade. Var helt med på att jag snart skulle komma och hämta den.

Efter att ha sagt hejdå till J och syssling, promenerade jag bort till Götgatan och genom den. Väntade i entrén på utsatt tid och tänkte på vad jag skulle göra om han inte kom ner. Plinga runt på alla lägenheter på sextonde våningen? Han kom snart ändå. Machotendenserna var utbytta mot mer klädsam blyghet. Vi sa inte så mycket. Han såg på mig med sina rådjursögon och jag ville bara rufsa om honom i håret. Han tog initiativet till en stor kram. Slängde ur sig att vi kanske ses i Karlstad. Men sötnos, det var ju föga troligt...

Det var den helgen. Sen har jag kommit tillbaka till Karlstad och saker och ting har satts i rullning även här. Dagar och händelser som är värda att dokumentera. Men... Un autre jour.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar