onsdag 5 augusti 2009

Festivaldagarna

Har aldrig haft det glassigare på nån festival ever. Vi var ett bra team där på två skribenter, två fotografer också T då, chefen, som agerade som allt i allo. Jag kom dit och kände mig som sju svåra år efter att ha rest från Oslo efter en natt av knapp sömn. Lyckades styra upp mig med lite Red Bull, i pressrummet fanns det plenty. Började med att recensera Wiehe och Deportees där jag fick sällskap av fotografen B. Hade aldrig träffat honom förut. Snygg som fan, var det först påtagliga intrycket. Vi sällade oss till de andra i pressrummet efteråt. Snick snackade lite då B snart undrade över allas ålder. Tystnad uppstod. Jag hajade då att han inte kunde va vidare gammal när han så snart undrar över en sån sak. Jag var först ut med att uttala min siffra. Han: 26 år!? Jag: Ja... Du då? 18... Jag tappade hakan big time. När han sen gick uttalade fotografen C min förvåning - Killen är 18. What the fuck!? 18 och så kaxig, tyckte jag. Men förstås - det är just då man är det.

Onsdagen rann iväg och Bob Hund bjöd utom tvivel på det mest anmärkningsvärda, eller rättare sagt, det enda anmärkningsvärda. Jag hade innan dess hunnit ta en öl med MM och compani ute bland folket. Efteråt sammanfattade jag dagen tillsammans med T över en cigg på backstage terassen. B, som framöver går under namnet youngstern hade redan dragit sig tillbaka till hotellrummet. När jag och T väl nådde hotellet blev vi inbjudna på efterfest av en tvålfager yngling. Jag var inte helt ointresserad med T vart helt off och jag tänkte att jag kanske trots allt borde prioritera sömnen första natten.

Youngsterns mobilalarm gick igång på morgonen. Han skulle upp till frukost. Frågade om nån skulle med men vi bara muttrade tillbaka. Jag somnade om. Vaknade och blev serverad en utsikt av ögongodis. Youngstern var tillbaka i sin säng rakt framför mig. Sov med bar överkropp. Jag ockuperade badrummet för att duscha. När jag kom ut satt de redan och jobbade frenetiskt framför sina datorer. Jag följde exemplet. Distraherades sen av youngstern. Youngstern som lallade runt i sina tajta boxers. Youngstern som parfymerade sig i Armaniparfym. Youngstern... Fuck! Jag hade fått the hots for youngstern... Inte okay. Åtta jävla år i skillnad. Min kollega. Inte okay nånstans.

Vi åkte in till festivalområdet. Pressrum, konserter, pressrum. Kaffe med MM, pressrum. Bra artister men dåligt väder. Jag var inte på humör för att ge extraordinära betyg. Sen blev det kväll med Hoffmaestro och Chraa. För ett kort ögonblick blev jag rädd för att dö mitt i slänten på spelsplatsen Dalen som verkligen var en dal. Såg ett scenario för min inre syn hur folk rasade samman överifrån som dominobrickor, rakt ner på mig. Så jag klättrade upp för glatta livet. Nöjde mig inte förrän jag nått högsta punkt. Trycket i publiken kokade. Det blev den fetaste konserten på hela festivalen.

På morgonen hängde jag på youngstern till frukosten. Verkade som där var where the action was. Föregående morgon hade sångaren i Bob Hund trashat kaffemaskinen och Wiehe haft hätsk politisk diskussion med sångaren i Vapnet. Men på fredagen var där kolugnt. Men det gjorde ingenting. Jag kände mig inspanad som enda tjej på plats tillsammans med Nina Persson. Intressant folk i hela salen men vad gjorde youngstern? Jo, han tog ett bord för två.

Vidare på fredagen... Fan jag minns inte längre fredagen. Minns bara att jag blev tipsy på rödtjut och kom i samspråk med hemlig musiker. T hade basunerat ut att jag recenserat dem och sen var frågestunden i gång. Men... när det kom till uttalanden om konserten var mina läppar sealed. Jag delade istället ut visitkort och hänvisade till tidningen. Jag ursäktade mig sen med att det fanns jobb kvar att göra. Hemlig musiker sa att han skulle lägga mitt namn på minnet och log.

Nästa morgon bjöd på ännu en frukost med youngstern. Inget intressant folk i salen denna gång. Som alla andra dagar rusade denna iväg. Jag kände mig lättirriterad på kvällen. Backyard Babies och Milencollin kvar. Tråkigt och tråkigare. Men... festivalens huvudakter. De var vad Karlskogapubliken längtat efter. Själv ville jag såga totalt men kunde inte riktigt. Skulle va som att dissa hela festivalen.

På söndagen märkte jag aldrig när youngstern drog tidigt. Åt frukost med T som sista dagen tog sig upp. Diskuterade musiker och deras bihang av tonårstjejer. They only want you when you're seventeen, when you're twentyone you're no fun. Lammkött åt dom, lammkött åt mig också på senaste tiden. Youngstern hade varit flörtig. Komplemeterade min profilbild på Fejan med ord som "fancy som french fashion", uttalade kommentarer som att man borde ta leg på mig i baren och fotade mig när han trodde att jag inte såg. Efteråt har vi kommunicerat en del på Fejan. Ser ut som att vi kommer ha en del jobb ihop i slutet av sommaren. Frestad? Ja.

Nu har jag återgått till att rita av nakna människor. Same old. Same old.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar