torsdag 27 januari 2011

Formulera och realisera

Nånstans måste man ha klart för sig vad man vill. En uttalad och formulerad plan är liksom förutsättningen för att kunna styra sitt liv i någon som helst konstruktiv riktning. Blir alla tankar för abstrakta blir det bara en enda soppa av alltihop. Så pass mycket har livet lärt mig.

Så nu - jag, mitt liv och framtiden. Jag har planer, långsiktiga och kortsiktiga. Det som driver mig är att bidra till social förändring. Jag vill stå upp för de svagaste och mest utsatta, med andra ord - kvinnor och barn. Jag vill jobba mot fattigdom, våld och HIV. Jag vill jobba för att sprida medvetenhet kring vikten av tillgång till sjukvård, betydelsen av utbildning som vägen ut ur fattigdom och behovet av jämställdhet för att nå reell förändring.

På lång sikt vill jag ha ett forum som öppnar upp chanser till bred påverkan och inflytande. Där snackar vi FN-organ framför allt. På kort sikt vill jag börja med direkt påverkan på gräsrotsnivå, detta för att jag verkligen vill veta vad jag pratar om i framtiden. Jag vill ha sett verkligheten med egna ögon och jag vill ha diskuterat behoven med de som är berörda. Jag vill jobba för förändringen de vill ha och inte pracka på västerländska idéer.

Jag vet att Sydafrika är ett av de bästa lärofälten jag skulle kunna befinna mig i. Jag vet att arbete där aldrig skulle vara bortslösat utan öppna upp för och göra mig redo för mitt långsiktiga mål. Jag vet att det här är det jag vill. Och jag vet att det jag vill är det jag måste göra.

Eh voila - Formuleringen är klar. Realiseringen börjar inom kort.

2 kommentarer: