onsdag 6 oktober 2010

Ledig dag

Drömmer att jag ensam går runt i en grön lövskog. Vädret är mörkt, liksom mulet. Så upptäcker jag en varg som står och iakttar mig på sidan av stigen. Den börjar gå parallellt med mig. Det känns obehagligt och jag vet inte om jag ska springa därifrån eller springa emot den hotfullt för att jaga bort. En liten rådjurskalv kommer springandes ut från snåren. Stannar vid mig som om den vill bli skyddad. Jag klappar den lugnande. Plötsligt attackerar vargen oss båda. Hugger och hugger...

Mobilen plingar till. Klockan är 10:30 och jag har just fått sms från W. Han säger nåt om att han hoppas jag drömt om honom. Jag tänker på drömmen och börjar gråta. Katten som sovit intill sätter sig på mitt bröst. Stirrar med sina genomträngande kattögon som tycks säga "Det är bra nu. Ta dig samman."

Jag går ner för trappan mot köket. Känner mig inte lätt i kroppen som man brukar göra efter gråt, tvärtom - tung. Tung, tyngre betongtung.

Tar tid på mig med frukosten och när jag blivit färdig och plockat ihop har den prickige vaknat=dags för promenad. Vi går genom lövskog som påminner om min dröm. Fast den här skogen är mest röd, gul och brun.

Hemma igen och jag lägger mig i soffan med Gilbert Grape i DVD:n. Deppen som ung är finfina grejer. Men what's up med håret? Misslyckad nyans av rött. Juliette Lewis är himla fin hon med. Hennes rollfigur känns helt äkta och oförställd. Jag skulle gärna tro att hon är sån själv, Juliette. Jag skulle vilja tro att vi skulle blivit vänner om vi sågs nånstans nån gång.

Sedan dess har jag ätit rester i form av mammas lasagne. Jag har valt att på denna lediga dag inte dammsuga, inte städa och inte laga mat. En dag ledigt i veckan, om man har tur. Jag borde använda den till att söka jobb. Framställa min egen förträfflighet fast med ödmjuk framtoning i briljant formulerade ord. Det är vad jag borde gör men jag vill hellre kräkas (och det brukar vara det sista jag vill).

Men jag ska. Jag ska. Jag ska. När jag har sovit lite till. Vilat lite till. Tänkt till lite till, i lugn och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar