onsdag 13 oktober 2010

Kvalitetsjournalistik

Mitt under historiska ögonblick som förberedelser inför räddning av chilenska gruvarbetare väljer DN att publisera artikel om ett stockholmspar som tydligen flyttat in i specialdesignad takvåning i Vasastan. Läste nu att det som först verkade som ett skämt var fullaste allvar som framgår av detta svar.

Mest gillade jag ändå rubriken - "Vindsvåningar har blivit ett sätt att leva". Jasså? För vem då? Inte medelsvennson, nej.

Jag läste den i morse och anade direkt vad som fanns att hämta i de då drygt 240 kommentarerna. Inga lyckönskningar till paret och inte heller lovsånger till skribenten direkt.

För min del är det inte faktumet att somliga har råd med detta typ av boende som irriterar. Paret skulle kunna lagt pengar på annat men de väljer att prioritera hur de bor - Fair enough. Det som irriterar mig är att DN:s redaktion har så dåligt omdöme att de faktiskt trodde att det skulle finnas något allmänintresse för denna typ av text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar