onsdag 3 augusti 2011

Alla dessa valpar

Varför dras de till mig? Har jag "vill ha lammkött" skrivet i pannan eller?

Gårdagens var en 23-årig preppy looking pojke från Irland. Det var i början av kvällen på denna nätverks function som jag kände hans blickar i baren men jag bara ignorerade, en ny lek jag börjat nu på senaste bara för att se om de lägger ner eller trots allt tar sig fram och börjar prata. Jag stod och konverserade med en annan kille när irländaren prompt klev fram och introducerade sig. Berättade att han var nyinflyttad från Johannesburg så vi tre stod ett tag och diskuterade Cape Town versus Joburg och sen vände irländaren sig mot mig och frågade om jag ville komma med ut på balkongen för en cigg (en sån klassiker!).

Kvällen var varm, nästan tropisk, och vi skämtade om att om detta var vinter så var vi damn fine with that. Irländaren visade sig va smart, kvick och rolig. Trots andra fina tjejer omkring fokuserade han bara på mig och jag kände att det var ju inte det jag var där för, så när han ville ha med mig till baren för att fylla på glasen så avböjde jag. Snackade webbsidor med killen som jag pratat med innan och bekantade mig med tjejer från Kenya och Zambia. När irländaren kom tillbaka ut igen hade jag raggat ihop ett större middagssällskap och vi var på väg till restaurangavdelningen för peruansk mat, han hängde på.

Verkligen en brokig skara människor. Bestod bla av statsvetarstudenter, astronomiforskare och allsköns corporate folk varav irländaren var en. Jag insåg att ingen var vad jag letade efter jobbmässigt men nu var man ju där och alla hade trevligt och slappnade av. Mot slutet av middagen började irländaren prata om en bar några kvarter bort som man kunde gå vidare till. En kinesisk tjej intill mig ropade ut att hon var på varpå irländaren svarade "Eh, sure, you can come too". Och hon bara "What?! I thought it was a general invitaion...!" Folk skrattade och irländarens kinder blossade röda. När notan betalats försökte han få mig att smyga iväg med honom men jag grep tag i kinesiska tjejen som övertalade sin amerikanska vän att vi fyra skulle gå.

Vi åkte i två olika bilar dock. De två vännerna med varandra och jag med irländaren. Irländaren pratade på och spexade, erbjöd sig att skjutsa mig hem efteråt, inga problem.

Baren var schyst och hade livemusik med jazzig stil. Irländaren insisterade på att bjuda på drink medan jag letade platser. Så jag stötte ihop med kinesiskan och amerikanskan. Satt med dem och irländaren kom snart efter. Tjejerna gick sen ut medan vi två stannade kvar och han ställde frågan - om jag har en pojkvän. Och jag svarade som det var varpå han hade tjugo frågor om honom. Efteråt övergick vi till att prata förhållanden i allmänhet och han berättade om det längsta han haft som varat i ett år.

Strax innan tolv körde han mig hem. Sa att han haft väldigt trevligt ikväll och att han var glad att han träffat mig. Jag tog hans nummer och gav honom mitt. Tyckte han kan hänga på nästa gång jag går ut och gör nåt. Tänkte på vad han sa om att det är så svårt att träffa folk i Kapstaden, att alla här bara är intresserade av sin redan etablerade klick av vänner.

W var förvånad när jag klev in genom dörren. Hade räknat med att åka och hämta mig men det löste ju sig med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar