måndag 6 december 2010

7 saker

Fina Tuggmotstånd gav mig ett beautiful blogger award så nu har jag på begäran listat 7 fiffiga saker om mig själv:

1. Jag tycker det är viktigt att vara allmänbildad. Antagligen är det så man vinner högst respekt hos mig - Genom att ha koll på världen och vad som hänt och händer i den. Ändå har jag själv svårt med att intensivt följa nyheter för jag blir så upprörd och förbannad av det mesta jag ser i dem.

2. Jag tycker att jag själv ser ganska klassiskt kvinnlig ut. Samtidigt önskar jag att jag kunde föra mig mer kvinnligt. Jag snackar inte om hur jag pratar (för jag gillar kontraster) men hur jag rör mig. Jag älskar klänningar och högklackat men känner mig ofta som en klumpig och tafatt buffel when utstyrd i det.

3. Jag vill bli bättre på att spara och shoppa. På nåt mystiskt sätt lyckas jag alltid göra av med pengar utan att jag kan svara på vad jag lagt dem på (Jag lovar jag är ingen drogmissbrukare, brukar det låta). Jag vill samtidigt bli bättre på att köpa dyrare och mer kvalitativa saker som jag har kvar en längre tid.

4. Jag har varit vegetarian och om jag i ett moral-test skulle få frågan - "Är det rätt att äta kött?" så skulle jag fortfarande svara "Nej". Det är aldrig rätt att direkt eller indirekt skada något liv man inte behöver skada i rent överlevnadssyfte. Precis som alla andra som äter kött så gör jag det för att jag är bekväm av mig. Därför, och för att jag tycker det är jobbigt att vara socialt obekväm på middagsbjudningar (men det bottnar väl i samma skäl).

5. När jag är ledsen och behöver hitta på nåt för att trösta mig själv så brukar jag sätta igång och laga mat med bra råvaror. Champinjoner, paprika och annat grönt som får fräsa i äkta smör med hackad vitlök. Jag blir minst lika tröstad av dofterna och ljuden som av smaken i sig.

6. Samtidigt som jag tycker att detta är den jobbigaste vintern jag upplevt tycker jag att den också är den vackraste jag kan minnas. Rent vädermässigt that is. Ändå skulle jag välja sommaren på Kapstadens stränder framför denna vinter. Duuuh... Vem skulle inte det?!

7. Jag kämpar med att vara optimist. För handen på hjärtat - Jag är en naturlig pessimist. Men jag vet att den där pessimismen leder ingenstans. Därför försöker jag komma ihåg att knäppa mig själv på näsan när mitt bitchande sätter igång.

2 kommentarer:

  1. Oh, vad roligt att du skrev 7 saker. Måste säga att det var ett oerhört konstruktivt sätt att hantera deppighet genom att laga nyttig bra mat, haha. Själv blir jag typ apatisk och det sista jag gör är att laga mat. Frysdiskarna på ICA med färdiglagad mat får dock en hel del påhälsning.

    Intressant det där med vegetarian också. Själv äter jag kött för att det är gott. Jag har nog inget annat skäl som rättfärdigar det.

    SvaraRadera
  2. Frysdisken på ICA får en del besök av mig med men aldrig i uppiggande syfte.

    När det kommer till köttet så visst äter jag också det för att det är gott. Glömde jag att nämna men så är det ju.

    SvaraRadera